2011. július 2., szombat

FETisiszta: a MOSFET vezérlés 2.rész ...tréfáljunk meg valakit, építsünk kávédarálót" (avagy mit tud a G&P M4 Sentry nagy sebességű motorral, AB-Fettel és 11.1Lipo-val) (bocsi Zsolti)

….mint már az előző FETisiszta bejegyzésben is említettem a második részben már egy beszerelést szeretnék bemutatni és az eddigi tapasztalatok mellé még néhány friss újdonságot is leírni…

Ám, hogy azért ne fulladjon száraz monológba egy az érdektelenségnél és konvencionalizmusnál többet rejtegető téma, csípjük meg a mókásabbik felét és a megszokott módon had írjak némi meglepetéssel, kissé körmönfont megfogalmazással tűzdelt sztoricskát….

Na akkor, van ugye EtioPAC mosfet modul, van egy blog, van első rész, és kell egy második rész, hogy valahol szemléletesen be lehessen mutatni a beszerelést….. (mégis… azért van aki még forrasztani sem tud normálisan és mégis mosfetet akar a kínai kotlába mert a havernak is az van). Megszületett a nagy ötlet: KELL EGY FEGYVER!!! Valamibe mégis bele kell csinnyyáááni aztat az elektronnyikááát….

De vajon mibe tegyem, lehet meg kellene lepnünk valakit nem kért ajándékkal!







Meg is van! Pont van nálam egy megfelelően hervatag kis meggymagozó!








„Nooooo EtioPAC! The Sentry is not yours! Don’t modify without permission!!!!!

(Miért beszél ez a macska állandóan angolul!!!)




"Most miért ne, örülni fog neki a Zsolti! Főleg, hogy nem is szóltunk róla neki és itt fog olvasni  róla először!"






Drága Zsolti barátom anno még remegő szájjal és könnyes szemmel vette át hőn áhított és piszkosul drága hong kongi csodáját, a G&P M4 Sentry-t. Természetesen, mint minden GP ez sem akart rendesen működni majd egy évig, és csodás doboztartozék szerepét tudta ellátni az ágy alatt fénytől és erdő ágainak karcától védve! No de aztán igencsak vicces megoldásokkal végül sikerült tisztességes működésre bírnom. „VÉGRE!” szólt Zsoltunk…. …na de miért állnánk meg itt, ha van még tovább, én bármikor halálra tudok moddolni a tulaj engedélye nélkül egy 120ezer forintos fegyvert. Annak idején úgyis FET-t akart bele! J Hát lepjük meg!

Na lássuk a kiinduló alapot:

9,6-s 3300mAh-s akkuval ezt tudja a jenki pimp-pussy: (gyárilag high speed motor. Ja hát nem éppen lassú, gyárilag sem, de hát most éppen csak ez volt a szobában amivel tréfálkozni lehet)

Meg kell hagyni, ritka gyönyörűség, és kifogástalan kidolgozású fegyver…


Kedvenc időtöltése egy unatkozó airsofternek, hogy a szűkös jenki vackába akar mindenféle helyet igénylő akármit akar beletetetni, így aztán nekem a kedvenc időtöltésem helyet találni ezeknek. „Mondjuk, legyen a tus egyik akku-rúd tartó hengerformájában!” „Ellenvetés, javaslat, vélemény, hozzászólás?” -A szobában csönd, mert egy kómába ájult macskán kívül senki sincs ott ugye, az meg úgyis csak angolul tud. – „Jól van akkor GO!”


Putty… szét is szedve… a gearbox igazi minőségi darab, 8mm-s golyós csapágyakon futó kerekek, szépen forgácsolt és felületmunkált alkatrészek mindenhol… valóban GP.


Na akkor ide kellene az előző cikkben linkelt bekötési segédlet alapján valami kábelezést elrejteni.
 Természetesen hogy még bonyolultabb és izgalmasabb legyen azoknak, akik először látnak ilyet, még véletlenül sem a szokott módon csinálom. Két lehetőség van első lépésként, mikor nekiállunk 400fokos forrasztópákával hadonászni és kiégetni körülöttünk mindent, ami éghető és büdös. Első: a kapcsoló mindkét felét vékony vezetékkel kötjük rá a MOSFET megfelelő lábaihoz. (mivel a kapcsolónk a MOSFET beépítése után kizárólag a jeladó szerepét játssza, nem kell vastag vezeték, hiszen nagy áramok nem futnak rajt.) Második: a kapcsoló egyik felét kötjük vékony vezetékkel, míg a másik felére a motorból a FET felé futó pozitív vezetékre csatlakozunk valahol egy egyszerű leágazással vagy csapolással. (Na én most ezt választottam, hogy legyen egy ilyen is)

A képen a sárga vezeték a pozitív természetesen, vidám kedvem volt ezt a színt választottam és kész. A kapcsoló mögött látható fekete zsugorcső alatt van egy csodaszép „Y” elágazás forrasztva, ami egyrészt jön a motorból a kapcsolóhoz és megy a kapcsolótól a FET-hez. Semminek nincs útba, elrejthető, és így legalább nem kell a gearboxon kívül annyi vezetéknek helyet keresni.

lábjegyzet: ilyen ha a tűzkapcsoló megpironkodik kicsit a lipo sanyargatása alatt mindenfajta védelem nélkül

következő lépésként már be lett forrasztva az összes szükséges vezeték. Lehet összeszerelni a gearboxot.


mivel van egy harmadik vezetékünk, ezért helyet kell neki találni valahol. Én az M4-ben a selector plate fölött szoktam elhúzni ott semminek sincs útban.

zsupsz bele a lower recieverbe...

aki az előbb elmlített bekötési lehetőségek közül a két vezetékes megoldást akarja választani annak a következő megoldást ajánlom:


a selector plate fölött egy összesodrott vezetékpár is elfér így a kapcsoló mindkét felére forrasztott vezetékes megoldásnak is van elég hely.


Mielőtt nagyon összeraknánk a fegyverünket és egy nehezen szétszedhető és még nehezebben vész esetén elcsíphető vezeték gombolyagot csomagolnánk a fegyverünkbe hogy az halk posszanással váljon füst és tűz martalékává, ELÖBB MINDIG TESZTELJÜK LE!!!

Nyers setup tesztelés előtt:



És láss csodát…. MŰKÖDIK!!!! (öröm, boldogság, táncos lányok, fúvósok, pezsgő folyik mindenhonnan)… aztán meg füst szivárog a modulból!!!

…..”Jézus mi fene” (no persze nem holmi kontrollálatlan tábortűzről vagy váratlan helyzetről van szó, hanem itt készítjük elő a bejegyzés, az újonnan szerzett tapasztalatok taglalásának epilógusát némi drámai fordulattal. Had izguljon a Zsolti hogy megbarnult a féltett kincse)

...…mikor az első FET-k épültek az első részben említett link alapján nem volt semmi gond, hiszen átlagosan gyenge kínai motorokkal hajtott, közepes akksis, gyenge rugós M14-ekbe kerültek…. A sajátom csodásan, feszesen működött, sohasem használtam az egyeslövést, mert annyira szépen lehetett adagolni a FET miatt. Aztán kezdtünk fejlődni….erős motorok, nagy áram leadású akksik és erős rugók… a FET-k meg melegedtek szépen. És bizony még itthon is vakartuk a fejünket annak ellenére, hogy 20éve elektronikával foglalkozunk… na de pár robbantott setup után és mini grillsütővé alakult fegyver után már kicsit másképpen alakultak a dolgok (és no persze megkérdeztem, aki ért hozzá…. A nagy varázsló szólt hozzám: „hülyegyerek, talán a teljesítményhez is megfelelő ellenállást kellene keresni, hogy a FET dolgozni is tudjon” by Fater )

Sok setup azért füstöl el, mert alapvető építési hibákat követünk el, azért melegszik mert a FET-hez áram is kell és az akksi nem mindig megfelelő…de főleg merült, azért robban fel mert zárlatos lesz stb stb stb…

A kezdetben 30k Ohm-s ellenállás helyett eleve 27k Ohm-t használtam, mert nem volt itthon más… jó is volt… aztán füst… cseréltem 10k-ra megint tökéletesen működött, majd itt a sentry projekt és megint érdekes dolgok kerültek elő.

Alapból a modult 10k ohm-mal használtam. Sorozat szépen repeget, viszont egyes lövés azért melegszik, de nem csak melegszik tüzesedik méghozzá annyira, hogy a forrasztás megolvad, és majd kiesik a FET a modulból. Nem tetszik valahogy…nem az igazi




Na akkor itt az ideje kísérletezni… be a 27k-s ellenállás… na itt aztán a modul átalakul szoba illatosító füstölővé… nem fasza…






Akkor induljunk a másik irányban… 4,7k + 3,3…. Jobb jobb…. De nem szupi…







Na, akkor 4,7k Ohm… tökéletes…. Langyi FET… feszes kapcsolás… nos igen a gyors motor, ami igényli a teljesítményt zavarta a FET kapcsolási teljesítményét és kellett kicsit módosítani.







A valódi konklúzió, hogy nem szabad megfeledkezni a motor-akksi-FET-rugó quartett teljesítményeinek összehangolásáról, így aztán kellően bonyolulttá tud válni a dolog… az univerzális mindenre jó „megveszem belerakom és milyen jól megy a FET” nem fog minden esetben működni…

folytatódjon a beépítés...
 a vezetékelés egész jól sikerült a tus még rúd Lipoval is szépen állítható. Sehol sem akad el a vezeték és semmi sem látszik ki, csak a vezetékek hosszára kellett odafigyelni.

Na de térjünk is vissza a teljesítményhez… ugyanazzal az akksival a tűzgyorsaság ledobott egy 100-st… igen, igen… lassult a fegyver… ellenben eddig a G&P nagy sebességű motorra jellemző volt a folyamatos gyorsulás… a sorozatlövésnél nem jött elő azonnal a teljes sebesség, hanem a második harmadik másodperctől gyorsult fel teljesen a motor. Most viszont ez eltűnt és azonnal darál feszesen darál a vas.

Neeee… ennyi ne legyen elég… jöjjön a 11,1 Lipo. Érdekes tapasztalat, hogy míg mások a nagynyomatékú motortól jóval nagyobb mértékben gyorsultak a saját teljesítményükhöz képest FET után (no persze volt, hogy a motor által termelt hő beleolvasztotta a vezetéket a markolatba, de hát mindenki megbotlik néha J ) Itt viszont a teljesítmény egyenletesebb és azonnal előcsalható lett…

Na akkor a lipo:


Én mondjuk többre számítottam, és tudna is gyorsabbat a rendszer, de annak tüzesedés lenne az eredményt. Így legalább stabil az elektronika. kaptunk 3-4 fps-t és csodaszép darálást...


...szívesen Zsolti ha netán nem lenne elég... én bármikor be tudok szerelni egy nagysebességű fogaskerékszettet... csak hogy legyen biztonsági tartalék, hátha kell harcban... :)

u.i.: egy elég terjedelmes bejegyzés után egy szuszra ennyi finomságot tudok megosztani veletek, és persze a kísérletezés tovább folyatatódik hogy gyorsabb, jobb, hűvösebb, megbízhatóbb FET setupok kerüljenek ki a kezem közül..

roger. EtioP.A.C. out








1 megjegyzés: